Krizler Bile Ayakbağı Olamadı, Konya Şeker Büyümede Hiç Geri Adım Atmadı



Doğrudan üretici kuruluşların yanı sıra ticari şirketlerle hizmet sektöründe faaliyet gösteren kurumların da dahil olduğu şirketlerin bilanço verilerini esas alarak, 17 yıldır düzenli olarak Türkiye’nin en büyük 500 şirketi araştırmasını gerçekleştiren Capital Dergisi benzerleri ABD ve Avrupa’da gerçekleştirilen bir ilke imza atarak “Türkiye’nin Elit Şirketleri”ni açıkladı. 17 yıldır gerçekleştirdiği ve sadece ciro ve ölçek üzerinden yaptığı araştırmaya farklı bir boyut getiren dergi, 2004-2014 yılları arasında her yıl listede yer alan şirketlerden, bir önceki yıla göre ciro bazında hiç “küçülme yaşamayan” şirketleri sıraladı. Capital Dergisinin Araştırmasına göre Türkiye’de 10 yıl boyunca kesintisiz büyüyen şirket sayısı sadece 23’te kalırken bu başarıyı gösteren şirketlerden biri de Konya Şeker oldu. Kesintisiz büyümesiyle son 10 yıla damgasını vuran 23 şirketten biri olan Konya Şeker, derginin Elit Şirketler olarak tanımladığı devler arasında ciro itibarıyla Turkcell, Anadolu Gurubu ve Aselsan’dan sonra 4’üncü büyük olarak yer aldı. 2004-2014 yılları arasında kesintisiz büyüyen şirketlerden bileşik büyüme oranı itibarıyla en yüksek oranı %29 ile Acıbedem Gurubu yakalarken Konya Şeker’in ortalama bileşik büyüme oranı %18,2 oldu. Pınar gurubunun %9,3 bileşik büyüme oranı yakaladığı 10 yıllık sürede Turkcell yıllık 12,4 büyürken, Brisa 12,5, Mavi Jeans 20,3, Aselsan 21,6 büyüdü.

Capital Dergisinin Ağustos sayısında Yasemin Erdoğan İmzasıyla yer alan araştırmada, “bir şirket için büyümekten daha zor olan bir şey varsa o da kuşkusuz bu büyümeyi kalıcı kılmak”tır, denildi. Türkiye’de ilk defa yapıldığı belirtilen araştırmayla, kesintisiz büyümede hedefe ulaşan “elit” şirketleri ortaya koymanın amaçlandığı belirtilirken, araştırmanın hem Türkiye’nin en büyüklerinin 10 yıllık performansına ışık tuttuğu hem de bu uzun maratonda, krizlere rağmen sekteye uğramadan yoluna devam eden gizli şampiyonları ortaya çıkardığı belirtildi.

Capital 500 listesine giren yüzlerce şirketten sadece 23’ünün 2004-2014 yılları arasında kesintisiz büyüdüğü ve hiç eksi büyüme yaşamadığı belirtilen haberde bu 23 şirketin 2008-2009 yıllarında yaşanan küresel ekonomik krize rağmen büyüme performanslarını sürdürdüklerine vurgu yapıldı.

Son 10 yılda hiç küçülmeden yola devam eden 23 şirketin neleri doğru yaptığını ve krize rağmen büyümelerindeki sırrın ne olduğunu ekonomi ve yatırım uzmanlarına yorumlatan Capital Dergisi uzmanların çarpıcı tespitlerine de sayfalarında yer verdi. Algoritma’dan Ali Özgenç kesintisiz büyüme başarısını yakalayan bu şirketlerin ortak özelliğini “iddialı olmak” şeklinde tarif ederken “bu şirketlerin hepsi kendi sektörlerinin en iddialı şirketleri” ifadesini kullandı. Egon Zehnder’den Murat Yeşildere ise başarının sırrını “doğru liderlik” olarak vurguladı. Yeşildere değerlendirmesinde “bu başarıyı gösteren 23 şirketin, doğru koltuklara doğru insanları oturtabilmeyi becermiş şirketler olduğunu düşünüyorum. Şirketlerin ortak noktası rekabetçi piyasalarda disiplinle mücadele eden kurumlar olmaları. Doğru liderlik, icraatta ve operasyonda mükemmeliyeti getiriyor. Bunların üzerine mevcutla yetinmeden farklı bir şeyler yapma kararlılığı da eklenince başarı oluşuyor” dedi.

Dergi kesintisiz büyüme başarısı gösteren 23 şirketin başındaki yöneticilerin bazılarının da görüşüne yer verirken, 3 Şirketin stratejisine özel bir yer ayırdı. Çimsa ve Sütaş ile birlikte Konya Şeker’in stratejisini sayfalarına taşıyan Capital Dergisi, Kurumun 10 yılda cirosunu 4,3 kat arttırdığına vurgu yaparak   “Konya şeker’in Sırrı” Başlığı altında Pankobirlik Yönetim Kurulu Başkanı Recep Konuk’un şu sözlerine yer verdi;

“Konya Şeker 2000’li yılların başından itibaren önemli bir büyüme ivmesi yakaladı. Bu süre zarfında iki ekonomik kriz yaşanmasına rağmen büyüme hızımızda bir yavaşlama olmadı. Konya Şeker’in bu performansında iki ana etken var. İlki, kooperatif şirketi olmamız hasebiyle kooperatif ortaklarımızın ihtiyaç ve beklentileri. Yani onların tarladaki emeğine, üretimine değer katma mecburiyetimiz. İkincisi ise planlı, stratejik ve kendi kendini otomatik olarak büyüten uzun vadeli yatırım programımız.”

Konya Şeker’in başarıyı değişim odaklı anlayışla yakaladığı belirtilen haberde, Başkan Konuk’un “Konya Şeker, sürekli ve sürdürülebilir bir büyüme için başarı formülünü fabrika ve üretim tesisi inşaatıyla sınırlamadı. O tesislerin hammadde kaynağından başlayarak ana üretim kaleminin destekleyeceği alanları da hesap ederek tüm zinciri inşa edecek bir yaklaşımı benimsedik. Bu yaklaşım Konya Şeker’in sürekli ve sürdürülebilir büyümesinin temelini oluşturdu” sözlerine de yer verildi.