Forbes’in 16 Büyük Yatırım Sihirbazları Sıralamasında Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk 2. Sırada Yer Aldı

Dünyaca ünlü Forbes Dergisi’nin ülkemizde de çıkardığı Forbes Türkiye, 2014 Yatırım Raporunu yayınladı. Forbes Dergisinin yayınladığı 2014 Yatırım Raporu’nda “Büyüme Sihirbazları, Ustalardan Tavsiyeler” başlığı altında yönettikleri kurumları ve fonları istikrarlı bir şekilde büyüten 16 isme yer verilirken derginin “büyüme sihirbazları” olarak tanıttığı isimler arasında Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk da yer aldı.

Forbes Türkiye Dergisinin bu yıl 9’uncusunu yayınladığı Yatırım Raporu’nun “Büyüme Sihirbazları-Ustalardan Tavsiyeler” adlı bölümünde, yönettikleri şirketleri ve fonları istikrarlı bir şekilde hızla büyütmeyi başaran 16 yöneticinin iş ve yatırım felsefeleri ile yatırımcılara yönelik tavsiyelerine geniş şekilde yer verildi.

2014 Yatırım Raporunda ekonomik durum ve beklentiler ile ilgili yapılan değerlendirmelerin yanı sıra, Konya Şeker’de geliştirdiği yatırım stratejisiyle sürdürülebilir ve hızlı büyümeyi yönettiği kurumun kimliği haline getiren Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk ile birlikte Erdal Aksoy, Mahmut Ünlü, Hasan Aslanoba, Ahmet Tiryakioğlu, Hasan Ulusoy, İzak Şenbahar, Uğur Dumankaya, Bülent Topbaş, Sina Afra gibi isimlerin de tavsiye ve görüşleri dergide yer aldı.

2014 Yatırım Raporunun Büyüme Sihirbazları-Ustalardan Tavsiyeler” bölümünde, Konya Şeker’deki istikrarlı büyümeyi gerçekleştiren Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk’un yatırım ve iş felsefesi ile tavsiyeleri dergide şu şekilde özetlendi;

“İki günü birbirine eşit olan ziyandadır Hadis-i Şerifi benim yatarım ve iş felsefemin temelidir. Bir çiftçi şirketini yönetiyorum ve burada emanetçiyim. Yüzbinlerce üreticinin mesuliyetini omzumda taşıyorum. Bu şirketin iki gününün birbirine eşit olması yüz binlerce üreticinin ziyanda olması anlamına geliyor.”

Bu motto, Konya Şeker mucizesinin de formülü bir anlamda. Konya Şeker, 2012-2013 yılı bilançosuna göre FAVÖK’ünü % 39.19, net satışlarını da % 27.68 artırma başarısını gösterdi. Daha uzun vadeli rakamsal bir analiz ise Konya Şeker’in köhne bir şirketten nasıl Türkiye’nin en büyük tarım üreticilerinden biri haline geldiğini daha net anlatıyor. 10 yılda % 30 binin üzerinde karlılık artışı ve % 10 bini aşan büyüme.

Sermayesi tabana yayılmış bir kooperatif yani üretici şirketi olan Konya Şeker’in başına 1999’da geçen Konuk, elle tutulmayan, gözle görülmeyen her türlü dalgalanmaya açık enstrümanlara mesafeli bakıyor. “Bazen para hareketleri nedeniyle beklenmedik kazançlarımız oluyor. Ancak o kaynaktan gelen kazanç hiçbir zaman ürettiğimiz bir mamul malın satışından elde ettiğimiz bir kazanç kadar keyif vermiyor” diyor.

Elbette Konuk’un yatırım tavsiyesi de üretmek. İki sektör Konuk’a göre stratejik olarak önem kazanacak. Enerji ve Gıda. “Bir milyon dolarla da 50 milyonla da, 250 milyonla da gıda sektörüne adım atabilirsiniz. İlkiyle küçük, ikincisiyle büyük, üçüncüsüyle koşar adım sektörü girebilirsiniz” diyor.

Konuk’un işe bakış açısı ise iyimserlik üzerine kurulu. Neden olamayacağını izah etmek yerine, nasıl olacağını düşünmek. Yatırım felsefesini risklerden korkup sinmek yerine fırsatlara odaklanıp büyümek olarak tanımlıyor.

Konuk’un iş ve yatırım hayatına yeni başlayacaklar için iki tavsiyesi var. İlki kişinin ufkunu belli kalıp ve ezberlerle sınırlamaması: “Daha önce ‘birileri yapmadı’ diye bir iş yapılmayacak ya da ‘Başkaları o alanda var’ diye o alanda boşluk yok anlamına gelmez. Dünya hep tüketecek ve siz kaliteli ürettiğiniz sürece üretilenin müşterisi olacak.” İkinci tavsiye ise dünyaya bakış açısıyla ilgili. Konuk’a göre, dünyaya riskler ve tehditler penceresinden bakılırsa girişimci olunamaz. Olanlar ise büyüyemez. “Fırsat penceresinden, bakarsanız çok şey görürsünüz” diyor ve ekliyor: “Dünya’yı tehdit olarak algılarsanız kendinizi koruma içgüdüsüyle atmanız gereken adımları atamazsınız.”